torsdag 13 december 2018

Gossen min bor i Alunda by



1. Gossen min bor i Alunda by,
Alo, Alunda, Alundalej!
Ögon har han blå som himmelens klara sky.
Alunda - lunda, Alo!

2. Går med sin lie lätt som en vind,
Alo, Alunda, Alundalej!
Litet bränd av sol, men frisk och röd om kind.
Alunda - lunda, Alo!

3. Nyss red han sina hästar i vall,
Alo, Alunda, Alundalej!
Aldrig såg jag fåle bättre skött på stall.
Alunda - lunda, Alo!

4. Går han i dansen sedig och blyg,
Alo, Alunda, Alundalej!
Ser han på en flicka, sker det just i smyg.
Alunda - lunda, Alo!

5. Pingstdag om kvällen kom han till mig,
Alo, Alunda, Alundalej!
"Rosa lilla, hör vad jag vill säga dig!"
Alunda - lunda, Alo!

6. "Rosa, min Rosa, älskar du mig?"
Alo, Alunda, Alundalej!
"Du får nog en annan, tag din korg och tig!"
Alunda - lunda, Alo!

7. Kom så till mig en midsommarkväll,
Alo, Alunda, Alundalej!
Gick med mig i dansen lättlig och snäll,
Alunda - lunda, Alo!

8. Flickor, bara tyst, men tillstå jag vill,
Alo, Alunda, Alundalej!
Hur det var, en kyss, det krångla´ han sig till.
Alunda - lunda, Alo!

9. "Rosa!", han sade, "skall jag dö av sorg?"
Alo, Alunda, Alundalej!
"Här har du min hand, jag tar igen min korg."
Alunda - lunda, Alo!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar