måndag 9 april 2012

Måltidssång



1. Ack, ljuvliga stunder! Min Sköna, ett ord:
hur väl mår jag ej vid ditt dukade bord!
Jag dricker och flåsar, jag spritter och ler;
du säger så nådigt: drick, drick, Herr Secter!


2. Du härliga flaska av äkta kristall,
du fröjdar en mage, som flämtar så kall.
Du gullgula smörgås, du soppskål jag ser,
med klimpar och rötter, persilja och mer.


3. Du mörkröda sallat, du blänkande stek
med flott och med kapris, du stiftar en lek
med dig och med magen; aptiten och jag
vi kämpat och flämtat på denna här dag.


4. I jäsande munkar med socker och smör,
den sötsura mosen med allt tillbehör,
med körsbär och lingon och himlen vet allt,
I haven mig mättat, tack tusendefalt!


5. Min lilla Värdinna vid hjärta och bord,
en sång uppå maten av mig nu blir gjord.
Låt oss båda sjunga om kärlek och ro,
om äta och dricka, om hjärta och tro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar