tisdag 16 augusti 2011

Opp Amaryllis

1. Opp, Amaryllis!
Vakna, min lilla!
Vädret är stilla,
luften sval.
Regnbågen prålar
med sina strålar,
randiga målar
skog och dal.
Amaryllis, låt mej utan våda
i Neptuni famn dej frid bebåda;
sömnens gud får icke mera råda
i dina ögon, i suckar och tal.

2. Kom nu och fiska,
noten är bunden,
kom nu på stunden,
följ mej åt;
kläd på dej tröjan,
kjorteln och slöjan,
gäddan och löjan
ställ försåt.
Vakna, Amaryllis lilla, vakna,
låt mej ej ditt glada sällskap sakna;
bland delfiner och sirener nakna
ska vi nu plaska i vår lilla båt.

3. Tag dina metspön,
revar och dragen,
nu börjar dagen,
skynda dej!
Söta min lilla,
tänk icke illa,
skulle du villa
neka mej?
Låt oss fara till det lilla grundet
eller dit bort till det gröna sundet,
där vår kärlek knutit det förbundet
varöver Tirsis så harmade sej.

4. Stig då i båten,
sjungom vi båda!
Kärlek ska råda
i vårt bröst.
Eol sej harmar,
men när han larmar
i dina armar
är min tröst.
Lycklig uppå havets vreda bölja,
i din stilla famn kan jag ej dölja
hur i döden hjärtat vill dej följa.
Sjungen, sirener, och härmen min röst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar